צרו קשר

    ּ

    יום הזיכרון המשותף ליהודים ופלסטינים

    את הדיון הזה אני מציע לקיים אחרי מפגש עם "פורום המשפחות". הוא חשוב; אך כדאי לקיימו רק בבית ספר שבו יש אווירה פתוחה ומקבלת. אם יש חשש שהוא יגרום להתפרצות של התנגדות, אין טעם לקיים אותו.

    • האם מישהו שמע על יום הזיכרון המשותף ליהודים ופלסטינים?
    • חניכים ייזכרו, יזכירו פרטים.
    • המנחה יספר, ישלים:

    הטקס נערך בערב של יום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל, בפארק הירקון בתל אביב, והשתתפו בו כ- 9000 אנשים- יהודים, ערבים ישראלים ופלסטינים מהגדה המערבית. ראש הממשלה, נתניהו, החליט לא לאפשר לפלסטינים להשתתף; אבל בג"צ ביטל את החלטתו. הטקס נערך כדי להעלות את זכרם של הרוגי הסכסוך- יהודים וערבים. כלומר, יש כאן יחס של שוויון לשכול בשני הצדדים.

    למקום הגיעו עשרות פעילי ימין, בהם הח"כ הנבחר איתמר בן דביר וצ'רלי אזריה, אביו של אלאור אזריה. הם צעקו למשתתפי הטקס- "נאצים" ו"מוות לשמאלנים", זרקו עליהם חפצים, ושרפו את דגל פלסטין.

    הטקס התקיים זו השנה ה-14. בכל שנה עולה מספר המשתתפים בטקס. בהודעת המארגנים נאמר, בין השאר: "הטקס הפך לסמל ולאמירה ציבורית אמיצה של מי שבוחר בדרך השלום על פני דרך המלחמה…כן לתיקווה ולפיוס; לא לייאוש ולשכול".

    יובל רחמים, שאביו נהרג במלחמת ששת הימים, אמר, בין השאר: "הלהג הלוחמני, המתקרבן, המאיים, מלהיט יצרים, ומקדש מאבק שאין לו סוף…הכאב שייך לכולם: לכל אחיותי ואחי במשפחת השכול הגדולה. הבור שנפער בחיינו לא ייסגר לעולם. הפצע ימשיך לדמם עד יומנו האחרון".

    מוחמד דרוויש בן ה-14 סיפר על חברו, עבד אלרחמן שאדי, שנהרג ב-2015 במחנה הפליטים עאידה. "הנרטיבים שכולנו נשטפים בהם, כאילו האדמה הזאת שווה דם של בני אדם, הם שקר. על כולנו להפסיק להיות קורבנות של הסכסוך המתמשך הנוראי הזה…עזרו לנו להחזיר את האהבה שנולדנו איתה למקומה, ולזנוח את השנאה"…

    עמדתך כלפי הטקס

    לפזר בתוך המעגל פתקים עם התייחסויות שונות:

    – +++מעורר מחשבה

    – לא עושים טקס זיכרון עם אוייבים

    – לנו ולהם – אותו העצב

    – אלה אנשים אמיצים!

    – ביבי צדק: אסור להכניס אותם הנה!

    – כך נוצרת הבנה בינינו לבינם

    – הכיוון נכון – אבל לא ביום הזיכרון

    – הטקס מראה את הדרך לרבים אחרים

    – במקום שנאה – כבוד ואמפתיה

    • דיון.
    • דעתי היא, שזה טקס נכון ואמיץ; אבל היום שנבחר לכך איננו מתאים. יום הזיכרון הוא יום אבל שלנו, של ישראל. יום זיכרון שמשתף את שני העמים צריך להיות ביום אחר. אבי שגיא מנמק זאת היטב.

    ההפרעה לטקס, ע"י הקבוצה של איתמר בן גביר

    הסרטון לא ניתן להורדה. חפש את הסרטון לפי: יום הזיכרון המשותף לישראלים ולפלסטינים.

    • מה דעתכם על המעשה של בן גביר וחבריו?

    – זהו מעשה בריונות, המונע כל אפשרות של הידברות. דמוקרטיה פירושה חופש להביע את דעתך, גם אם היא אינה מקובלת על חברך, בתנאי שהיא אינה פוגעת בו.

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ