צרו קשר

    ּ

    ההתמודדות עם משבר האקלים

    1. ההתמודדות עם משבר האקלים

      1. משבר האקלים והכחשתו

      המטרה: להראות מדוע וכיצד איבדנו זמן יקר בהתמודדות עם המשבר

      * לכתוב על הלוח: "התחממות כדור הארץ=התפשטות המלריה"

      * מה הקשר בין התחממות למלריה?

      דיון.

      יתושי המלריה נמצאים באזורים חמים. עם ההתחממות, הם יכולים לחיות באזורים חדשים, שהתחממו.

      * ומה הקשר בין ההתחממות ובין פיתוח חקלאות בסיביר?

      * דיון.

      -עד השנים האחרונות, האדמה בסיביר הייתה קפואה (פרמפרוסט- קפאון עד). ההתחממות מפשירה את הקרקע, וכך מאפשרת עיבוד חקלאי.

      כך, המון דברים נקשרים למשבר האקלים, ומשנים את צורת ההתייחסות שלנו לעולם.

      סרטון על משבר האקלים:

      משבר האקלים

      הסרטון: " התחממות גלובלית, פרק א': מתחממים"

      מתי התחיל המשבר האקלימי?

      * דיון.

      -ההתחלה היתה עם המהפיכה התעשייתית, בערך במחצית המאה ה-18. אז התחילו להשתמש בפחם להנעת מכונות, ואחר כך- להנעת רכבות. במחצית השנייה של המאה ה-19 החל השימוש המסיבי בנפט. ככל שהשתכללו שיטות ההפקה, גדלה כמות דו תחמוצת הפחמן באטמוספרה, ואיתה –אפקט החממה.

      במאה השנים האחרונות, הגידול הפך לקפיצה, והסכנה הפכה מוחשית.

      עבודה בקבוצות: ההתחממות

      נושאים לקבוצות: (שתי קבוצות יכולות לעסוק באותו נושא בנפרד).

      * שדרן משדר ממקום מסויים , 50 שנה מהיום

      *כתיבת שיר על השינויים, ומדוע קרו

      * ציור המדגים את השינוי (לורדים, בריסטול)

      * דיון בקבוצה: מי האשם בשינויים?

      * דיון בקבוצה: מה השינויים שקורים?

      במליאה, כל קבוצה תמסור או תציג את הנושא שלה.

      * דיון.

      * אנו נמצאים בתהליך שמוביל לקטסטרופה עולמית. אבל הסימנים לכך קיימים כבר עשרות שנים, והתהליך רק הולך ומתגבר. איך קורה שהאנושות, שידעה להדביר מחלות, לבנות בנייני ענק ולהגיע לירח, לא מצליחה להתמודד עם האתגר הזה? ידוע, למשל, שעליית החום הממוצע של כדור הארץ מעל ל-1.5 מעלות לעומת מה שהיה בתחילת המהפכה התעשייתית תגביר מאוד את תופעות ההתחממות. אבל בוועידה שהייתה בגלסגו, בסקוטלנד, בהשתתפות כמעט כל מדינות העולם, לא הצליחו להתחייב על הנתון הזה. למעשה, אנחנו הולכים בעיניים פקוחות לקראת האסון. מדוע?

      * דיון.

      הגורמים הבולמים:

      – המעבר המהיר לאנרגיות שאינן מתכלות: זוהי משימה קשה לכולם; אבל בעיקר למדינות המתפתחות . פיתוח מקורות אנרגיה חדשים לוקח זמן ומשאבים, ולמדינות המתפתחות, העניות יותר, שני אלה חסרים. משום כך, ובגלל הדחיפות הגדולה, דרושה עזרה גדולה של המדינות העשירות לעניות יותר; אך זו לא ניתנת במידה הנחוצה.

      – המודעות למשבר עלתה מאוד בעולם; אבל ישנם מכחישי התחממות רבי כוח והשפעה, שבולמים את התפשטות והעמקת המודעות. מובילי ההכחשה הן חברות הנפט והגז, ואנשי מדע שמשרתים אותן .

      – איך מכחישים?

      * דיון. לרשום על הלוח:

      – "היו כבר תקופות חמות בעולם" (נכון; אבל השינוי לא היה מהיר כל כך; ולא היה מעשה ידי אדם)

      -"יש דעות לכאן ולכאן". כלומר: יש דעה שהעולם מתחמם, ויש דעה שלא; ושתיהן לגיטימיות. לכאן שייך הביטוי "עובדות אלטרנטיביות", שהומצא בתקופת הנשיא טראמפ. זהו סילוף. היום רוב גדול של המדענים, של המדינאים ושל דעת הקהל רואים בהתחממות את הסכנה הגדולה להמשך הקיום של החי והצומח על פני כדור הארץ.

      – סילוף נתונים. זה נעשה בצורה מתוחכמת, ומסתמך על כך שרוב האנשים לא ילכו לבדוק את הנתונים.

      דרך בלימה נוספת היא פעולה של פוליטיקאים. בברזיל ישנו יער הגשם הגדול בעולם; ועצים, הקולטים את דו תחמוצת הפחמן ומבצעים בעזרתו פוטוסינתזה, הם גורם מרכזי בבלימת העלייה של דו תחמוצת הפחמן באטמוספרה. אבל לבעלי בקר, היער מפריע, והם מעוניינים להגדיל את חלקות המרעה. לכן, בתמיכת נשיא ברזיל, בולסונארו, הם שולחים את אנשיהם להצית את היערות. היער נשרף, וכמות דו תחמוצת הפחמן גדלה, וגורמת להגדלת אפקט החממה.

      * סיבה נוספת היא הפחד מפני שינוי, והרעות שהוא יביא בעקבותיו. למשל: פיטורים המוניים של עובדי חברות הנפט והגז, ושל כורי הפחם. על הפחדים האלה בונות חברות הנפט והפחם בתעמולתן נגד השינוי.

      בשורה התחתונה, המכשול העיקרי הניצב בפני השינוי הוא צורת החשיבה וההתייחסות של בני אדם.

      1. החברה שלעולם אינה עוצרת

      המטרה:

      בעזרת "אשת הדייג" והסרטון, להסתכל על עצמנו ועל החברה שלנו.

      1.סיפור אשת הדייג (האחים גרים)

      לספר את הסיפור (אפילו אם זוכרים אותו. הוא מדגיש את התובענות וחוסר הסיפוק ממה שיש).

      היה היה דייג עני,שגר עם אשתו בצריף ישן ליד הים. יום אחד עלה ברשתו דג גדול. הוא רצה לקחת את הדג הביתה, לארוחת הערב, אך הדג התחיל לדבר. "אני נסיך מכושף," אמר. "לא כדאי לך לאכול אותי, כי אינני טעים למאכל. בבקשה, החזר אותי למיים." הדייג, שהיה אדם טוב לב, קיבל את בקשתו והחזירו למיים.

      בבואו הביתה, שאלה אותו אישתו: "מה קרה? לא הצלחת לדוג היום אף דג?" סיפר לה הדייג את הסיפור על הדג המדבר. שאלה אותו אישתו: " ולא ביקשת ממנו שום דבר בתמורה לחופש שקיבל?"

      "לא", אמר הדייג, שלא חשב על אפשרות כזאת.

      "אני בטוחה שזהו דג קסמים", אמרה האישה. "יכולת לבקש לפחות בית חדש במקום הצריף שלנו. לך, תקרא לו שוב, אולי יענה לך".

      הדייג לא רצה דבר, אבל כדי לרצות את אישתו, הלך לים וקרא לדג שיבוא. מייד עלה הדג מן הים.

      "האם רצית משהו?", שאל הדג.

      "כן", ענה הדייג. אשתי רוצה בית חדש, במקום הצריף הישן שלנו".

      "חזור הביתה, כי בקשתך נתמלאה", אמר הדג.

      חזר הדייג לביתו, ושם חיכתה לו הפתעה: במקום הצריף הדל- בית יפה עם רהיטים חדשים, גן עצי פרי ולול תרנגולות.

      האישה שמחה מאוד, אבל אחרי זמן מה איבדה את חיוכה ונעשתה שוב תובענית. "לך לדג ותבקש ממנו בית אחוזה גדול עם הרבה משרתים."

      חזר הדייג לים, קרא לדג, וביקש את מה שרצתה אישתו.

      "לך הביתה, כי בקשתך נתמלאה", אמר הדג. וכך היה.

      האישה שמחה, אבל עם עבור הזמן, העלתה בקשה חדשה: "לך שוב אל הדג, ובקש ממנו להמליך אותך למלך, ואותי- למלכה."

      הדייג לא רצה למלא את הבקשה, אבל האישה לא הניחה לו עד שהסכים. הלך אל הים, קרא לדג, והדג שוב הבטיח למלא את הבקשה. כשחזר הביתה, ראה מולו ארמון גדול ויפה, עם כלי זהב וכסף, וחיילים עומדים על המשמר. ובאולם הגדול- שני כסאות מלכות מפוארים- לדייג ולאישתו. "עתה, סוף סוף, לא יהיו עוד בקשות", חשב הדייג לעצמו.

      אבל למחרת בבוקר פגשה אותו המלכה, ואמרה: לך עכשיו אל הדג, ואמור לו שיתן לי את הכוח לגרום לשמש לזרוח".

      "אבל את זה יכול לעשות רק אלוהים לבדו!" , אמר הדייג.

      "כן", אמרה האישה. אני רוצה להיות כמו אלוהים!"

      הלך הדייג המסכן אל הדג, וביקש את בקשת האישה.

      "לך, חזור הביתה", אמר הדג.

      חזר הדייג אל ביתו, וראה: הכל נעלם, ונשאר רק הצריף הישן.

      דיון ושאלות

      מה אומר לנו הסיפור הזה?

      – שיש אנשים שאף פעם לא די להם במה שיש. תמיד ירצו עוד. אבל גם לזה יש סוף. ובסוף- הכל יתפוצץ להם בפנים.

      ועכשיו- אלינו. למי אנחנו דומים יותר: לדייג הצנוע, או לאישתו?

      * דיון.

      הסרטון: בלאק פריידיי

      (הסרטון כבר הוצע בפרק קודם, על חברת הצריכה. אבל כאן הוא בא מנקודת ראות שונה, והוא מעניין ומצחיק, ואין הרגשה של חזרה על אותו דבר).

      בלק פריידיי

      מה אנו רואים בסרטון?

      דיון.

      תרבות הצריכה חודרת לכל מקום. גם הרב שטוף בה.

      1. האם הרעב לכסף ולחפצים ניתן לשינוי?

      * נסו לחשוב: האם יש לכם בבית חפץ אחד (בגדים; נעליים; כלים) שלא היה בשימוש כבר כמה שנים?

      לכתוב על הלוח את רשימת החפצים.

      * מה דוחף אותנו לקנות ולאגור עוד ועוד, מעל מה שאנו באמת צריכים?

      * דיון.

      – האדם מטבעו רוצה עוד: עוד בגד; אוכל טוב יותר;בית גדול יותר. אבל אם הוא יודע שהאפשרויות מוגבלות, הוא יסתפק במה שיש לו.

      קריאת מאמרה של מיטל פלג מזרחי. חלק-בקול רם; חלק- בשקט, כל אחד לעצמו.

      הארץ, 30.11.21

      משבר האקלים חזק באופנה

      מיטל פלג מזרחי

      * מה קרה למיטל פלג שהיא התחילה לחשוב בצורה שונה?

      * דיון.

      – בעקבות קריסת ארון הבגדים שלה, עלו אצלה שאלות שונות, על צורת הצריכה שלה ועל תעשיית האופנה; וזה שבר את ליבה. היא גילתה שתעשיית האופנה היא התעשייה השנייה הכי מזהמת והשנייה הכי מנצלת על כדור הארץ; ושדפוסי הצריכה שלנו מעוותים ומסולפים.

      1. תנועת ההאטה

      המטרה: ביקורת על הקצב המהיר מדי שבו אנו חיים. שאיפה לקצב אטי ונכון יותר.

      השיעור

      השיר "ליפא העגלון"

      לכל אחד דף עם המילים.

      ליפא העגלון

      אריק איינשטיין
      מילים:יחיאל מוהר
      לחן:אריה לבנון
      קיימים 6 ביצועים נוספים לשיר זה

      המילים- בשירותרון.

      לחלק את הדף עם המילים לכל תלמיד.








      .

      ליפא העגלון

      מה דעתכם על ליפא העגלון?

      * דיון.

      * זה נכון שכולם ממהרים?

      * דיון

      ואת ואתה- גם כן ממהרים?

      * לאן?

      * האם זו "ריצה לקראת השד יודע מה?"

      * למשל: להספיק חומר?

      * וזה נכון לחיות כך?

      * כחברה, איבדנו את קנה המידה הנכון, ואנו רצים- ולחוצים-חלק גדול של הזמן.

      * נסו לחשוב: האם יש לכם בבית חפץ אחד (בגדים; נעליים; כלים) שלא היה בשימוש כבר כמה שנים?

      לכתוב על הלוח את רשימת החפצים.

      * מה דוחף אותנו לקנות ולאגור עוד ועוד, מעל מה שאנו באמת צריכים?

      תנועת ההאטה

      *צפייה בסרטון: תנועת ההאטה.

      * מה דעתכם?

      דיון.

      * מה אומר הסרטון?

      – שאנחנו לא חיים נכון. קצב החיים שלנו מהיר מדי, מאומץ מדי, סוחף מדי. צריך להאט- "למתוח המושכה", כמו ליפא. האם לחזור לסוס ועגלה?

      לא; אבל לא להיסחף ולאבד כיוון.

      * קטע על ההאטה: "תנועת ההאטה"

      לפי גוגל: אקו-ויקי. מקוצר ומעובד.

      הרצאה קצרה מסכמת, על ידי תלמיד (רצוי) או על ידי המנחה.

      לכתוב על הלוח: "קפיטליזם".

      * מה זה?

      מילון אבן שושן: רכושנות. המשטר הכלכלי ברוב ארצות העולם בימנו, המבוסס על הקניין הפרטי ועל היוזמה החופשית בכלכלה.

      את הזמן בתרבות הקפיטליסטית צריך לנצל ביעילות מקסימלית. צריך להאיץ כל פעילות כך שתיקח מינימום זמן, כדי שאפשר יהיה לעשות פעילויות נוספות.

      התעשיינים בתחילת המהפיכה התעשייתית היו צריכים להרגיל את האיכרים שהפכו לפועלים, למשטר זמנים ועולם מושגים חדש. למשל: בעלי המפעלים היו מטילים עונשים כבדים, כמו החסרת משכורת של יום שלם על איחור של כמה דקות.

      ככל שהמכונות הפכו משוכללות יותר, והייצור עבר לפסי ייצור, גדלה החשיבות של פעילות מהירה ומדוייקת יותר. מפעל שבו הפועל עבד במהירות רבה יותר, שעות רבות יותר, היה רווחי יותר ממפעלים אחרים. וזה היה נכון גם לגבי חנויות. הרעיון הזה של "התייעלות" נכנס גם לחיים הפרטיים. גם פעילויות כמו קריאה, אכילה, הליכה, חיזור, תקשורת עם אנשים אחרים, או מין, הפכו לדבר שיש לעשותו במהירות הגדולה ביותר.

      האימרה של בנג'מין פרנקלין: "זמן הוא כסף" נעשתה מקובלת ונפוצה מאוד.

      התוצאות של האצת החיים היו, בין השאר, עליית המתח הנפשי והגופני. שעות שינה מעטות מדי, הגורמות לבעיות בריאות רבות; עלייה של ניכור בין אנשים; פגיעה ביחסים בתוך המשפחה.

      בתגובה, צמחה תנועת ההאטה:

      הרעיון של ערים איטיות, שבהן יש יותר אפשרות להיפגש עם אנשים אחרים; עליית החשיבות של הולכי רגל ורוכבי אופניים; אזורים עירוניים שבהם אסורה תנועת רכב; אזורים של מיתון התנועה. גברה החשיבות של התרגעות החיים, למשל: מדיטציה, ותפיסה של אורח חיים בריא, עם פעילות גופנית מתונה וסדירה, מנוחה, וארוחות סדירות; ועוד.

      שני סרטונים נוספים

      חברת הצריכה

      * על מה מדובר בסרטונים?

      * דיון.

      -על אנשים שחיים כדי לקנות. קונים עוד ועוד- ולא נהנים באמת. אנשים שכחו את הקשר לטבע- ולעצמם. והם חוזרים לטבע- ונהנים.

      * נסו לחשוב: האם יש לכם בבית חפץ אחד (בגדים; נעליים; כלים) שלא היה בשימוש כבר כמה שנים?

      לכתוב על הלוח את רשימת החפצים.

      * מה דוחף אותנו לקנות ולאגור עוד ועוד, מעל מה שאנו באמת צריכים?

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ