צרו קשר
ּ

גזענות

גזענות

המטרה: לגבש עמדה שלילית כלפי הגזענות.

א.הגדרות ואסוציאציות

מהי גזענות?

-השקפה שלפיה יש גזעים או גזע עליון, וגזעים נחותים. הפלייה בין גזעים או עמים שונים.

אסוציאציות בגזענות

המטרה: להבהיר כמה מושגים הקשורים בגזענות, כפתיחה.

כל שלושה מקבלים דף עם המושגים, בוחרים שניים, ומסבירים את הקשר בינם לבין גזענות.

המושגים:

היטלר

שחור

אנטישמיות

אושוויץ

רכבות

אתיופים

התנשאות

אפריקה

עבדות

ניגר (כושון)

קו קלוקס קלאן

שוט

גוי

צבעוני

אפרטהייד

מרטין לותר קינג

ברק אובמה

שנאת האחר

שדות כותנה

גטו

מיין קאמפף

ז'יד

שוק עבדים

ב. התמודדות עם גזענות בארצות הברית

  • להקרין את הסרט (או חלק ממנו) "מיסיסיפי בוערת"
  • מה הרגשת במהלך הסרט?
  • האם היה מישהו שהזדהית איתו?
  • האם היה מישהו שנוצרה בך עויינות כלפיו?
  • האם אפשר להילחם בגזענות?

 

  • המאבק בגזענות בארה"ב
  • שמעתם על גזענות בעולם?
  • בארצות הברית, עד לפני 60 שנה, הייתה גזענות נגד השחורים. הם היו מופלים לרעה בכל שטח, בדרום ארצות הברית: הלבן היה תמיד קודם לשחור; השירותים היו נפרדים; היו ספסלים נפרדים לשחורים וללבנים; שחורים לא יכלו ללמוד בבתי ספר של לבנים; בבתי משפט, כאשר שחור היה אומר דבר אחד והלבן דבר הפוך, קיבלו את דברי הלבן באופן אוטומטי. שכרם של השחורים היה נמוך יותר; הם כונו בשמות גנאי (bigger) ; ובאוטובוס, הם הוכרחו לשבת תמיד מאחור.
  • יום אחד, בבירמינגהאם, אלבאמה, עלתה לאוטובוס אישה שחורה בשם רוזה פארקס. זה היה אחרי שהיא סיימה יום עבודה במתפרה. פארקס התיישבה במושב הקדמי באוטובוס. הנהג (הלבן) גער בה, והורה לה לשבת באחורי האוטובוס, "כמו כולם". אבל היא סירבה. "אני עייפה", אמרה, "וכאן אני רוצה לשבת". לבנים אחרים שהיו שם צעקו עליה וגידפו אותה, אבל היא לא נשמעה להם. אז סטה הנהג ממסלולו, והביא אותה לתחנת משטרה. היא נעצרה, נשפטה, ונכלאה. אבל הסיפור התפשט במהירות. אישה שחורה פעלה בגלוי, מול כולם, נגד האפלייה.
  • כמה ימים אחר כך התארגנו השחורים בבירמינגהאם, ופתחו בשביתה: הם סירבו לעלות לאוטובוסים, והלכו לעבודותיהם ברגל. השביתה נמשכה כחודשיים, והפכה לנושא החדשותי המרכזי בכל המדינה. לבסוף חברת האוטובוסים, שהפסידה הרבה כסף, נשברה, והודיעה על הפסקת האפלייה באוטובוסים. בינתיים, בערים אחרות בארה"ב, החלו שחורים להיכנס ולהזמין אוכל במסעדות לבנות, לשבת על ספסלים של לבנים, ולארגן תהלוכות נגד האפלייה והגזענות. המשטרה הייתה מכה אותם באלות ומשלחת בהם כלבים, אבל הם שילבו ידיים ושרו:
  • We shall overcome
  • (אנו נתגבר). כדאי לשיר את השיר, או להשמיע אותו.
  • המנהיג היה כומר בשם מרטין לותר קינג; והוא הלהיב המונים בנאומיו. המאבק נמשך שנים, ובמהלכו נרצח קינג על ידי גזען לבן. גם היום, עדיין קיימת גזענות בארה"ב; אבל העיקרון שכל בני האדם שווים- ניצח; ושחור נבחר לנשיאות ארצות הברית.

הניסוי בגזענות של ג'יין אליוט- ואתם

ב-5 באפריל 1968, יום למחרת ההתנקשות בחייו של מרטין לותר קינג, החליטה ג'יין אליוט, מחנכת כיתה ג' במדינת איווה בארה"ב, להעביר לתלמידיה שיעור בגזענות. אליוט הודיעה בכיתה שתלמידים בעלי עיניים כחולות-ירוקות הם עליונים לעומת בעלי עיניים חומות, והם יהיו מעתה בעלי זכויות יתר; ואילו מבעלי עיניים חומות יילקחו זכויות שהיו להם עד כה.

למשל, בעלי העיניים החומות לא יוכלו מעתה לשתות מאותן ברזיות או לשחק עם כחולי העיניים, והם יהיו חייבים ללבוש סרטים מיוחדים על צווארם.

תוך זמן קצר נעשו כחולי העיניים שחצנים, שתלטנים ואכזריים כלפי חומי העיניים.

למחרת, הפכה אליוט את הסדר: חומי העיניים היו מעתה העליונים, וכחולי העיניים הפכו לחסרי זכויות. עתה, חל מהפך, וחומי העיניים הפכו שתלטנים ואכזריים כלפי חבריהם.

לספר את הסיפור, ללא התוצאות(שחצנות, שתלטנות).

  • מה אתם חושבים קרה בכיתה הזאת?

לספר.

  • האם אפשר ללמוד משהו מהתרגיל הזה?
  • שבכולנו, או ברובנו הגדול, מסתתר גזען קטן; והוא יוצא לאור די בקלות, אם מאפשרים לו.
  • אם כך- איך מתמודדים עם זה?

על ידי חינוך- לא פעם אחת, אלא בנקודות שונות, לאורך זמן.

האם ג'יין אליוט נהגה נכון כשעשתה את התרגיל הזה (ועוד בכיתה ג') ?

אנטישמיות

  • כיצד נקראת הגזענות שמכוונת נגדנו- נגד היהודים?

-אנטישמיות.

* במה התבטאה האנטישמיות כלפי היהודים?

-בקללות ובשמות גנאי, כמו "יהודי מלוכלך".

– בפגיעות פיזיות. בפריז, נכנסו מחבלים מוסלמים למרכול כשר, ורצחו יהודים.

– בעלילות דם. האשימו את היהודים שהם שוחטים ילדים נוצרים, ומשתמשים בדמם כדי להכין מצות לפסח.

– בפוגרומים- פרעות ביהודים.

– העלילו על היהודים שהם רוצים להשתלט על העולם.

– בתקופת מגיפת הדבר, באירופה, האשימו את היהודים בהרעלת הבארות של

הנוצרים. ובאמת, במגיפה מתו פחות יהודים. מדוע? כי היהודים שמרו יותר על היגיינה: הם רחצו ידיים לפני כל ארוחה, וכך מנעו את התפשטות החיידקים.

שיא האנטישמיות היה בשואה: אז נרצחו שישה מיליון יהודים. דבר כזה לא אירע מעולם בהיסטוריה.

אבל האנטישמיות לא נגמרה. היא משגשגת בארצות רבות, אפילו כאלה שאין בהן יהודים.

 

  • איך אתם מרגישים עם האנטישמיות? עם שנאה אלינו כעם?
  • האם גם אצלנו, שסבלנו כל כך הרבה בגלל אנטישמיות ואפלייה, יכולה להיות גזענות? האם אנחנו מסוגלים לשנוא אחרים, רק משום שהם שונים מאיתנו?

-שום עם אינו מחוסן מפני גזענות- גם לא אנחנו. לכן צריך לחנך נגדה, ולהצביע על מקרים של גזענות, ולהוקיע אותם. במגילת העצמאות של ישראל נאמר:

מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, ותבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות.

 

*לחלק את הקריקטורות האנטישמיות: אחת לכל שלושה. השלושה יסבירו לעצמם, ואחר כך לכיתה, מה רואים בתמונה; וכל אחד יאמר מה הוא מרגיש מול זה.

* לדעתכם, הקריקטורות היו יעילות?

– כן. הן עזרו להפיץ שנאת יהודים.

* איך זה יכול להיות? הרי אלה היו שקרים וחצאי אמיתות!

-נכון; אבל הן באו על רקע של שנאת יהודים, ושל סיפורים שקריים, וכך חיזקו את מה שהיה קיים עוד קודם.

למעלה

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

ּ